SPAR OP TIL 60% PÅ HAVEMØBLER I HORSENS. SE MERE HER

SIDSTE CHANCE - SPAR OP TIL 42% PÅ HAVEMØBLER. SHOP HER

hjemme hos finn juhl

Kom med indenfor i Finn Juhls private bolig.

Man kan argumentere for, at Finn Juhls mest enestående værk er hans eget hjem, som man finder i Ordrup, nord for København. Huset, der i dag er en del af museet Ordrupgaard, rummer en kavalkade af facetter, der både gør besøget til en totaloplevelse, og som automatisk afføder en unik mulighed for at forstå Finn Juhls talent. Ikke blot i forhold til hans mange ikoniske møbler, som kan ses i sammenhæng i huset, men også i mødet med rummene, farverne, lyset og ikke mindst kunsten.

To af Finn Juhls mest kendte og elskede designs er placeret overfor hinanden i pejsestuen og danner en kontrastfyldt balance i rummet. Poeten, med det feminine udtryk og bløde former står på den ene side af pejsen, imens Høvdingen med sit dristige og maskuline udtryk står overfor. Høvdingen er placeret frit i rummet, så den kan betragtes fra alle vinkler. Finn Juhls organiske møbler er 3-dimensionelle og er et rum i sig selv. Af den grund har møblerne aldrig en "bagside" og er mindst ligeså smukke bagfra.

Finn Juhl byggede huset på Kratvænget i 1942, og frem til hans død i 1989 designede og arbejdede han kontinuerligt på indretningen af huset ned til den mindste detalje. Over årene tilføjede han desuden flere og flere af hans egne møbler til indretningen og forklarede det med; "Når jeg bygger et hus, så kan jeg ikke lide, at der er andre, der skal komme og spolere det".

Selvom Finn Juhl oprindeligt studerede til arkitekt på det Kongelige Kunstakademi, så endte han med kun at tegne en håndfuld huse og fokuserede i stedet på indretninger og ikke mindst dristige og banebrydende møbler. Finn Juhl byggede ligeledes sit eget hus på interiørets præmisser - indefra og ud. Møblerne skabte rummene og rummene skabte husets facade.

Huset består af to bygninger, der hænger sammen via en forbindelsesdel med indgang. Huset er et godt eksempel på en tid, hvor de danske arkitekter lige så langsomt begyndte at tegne huse med mere åbne planer.

Besøg museet

Ordrupgaard er museum for fransk impressionisme og dansk guldalder med en eksklusiv samling af malerier af kunstnere som Monet, Gauguin og Hammershøi. Med en tilbygning af stjernearkitekt Zaha Hadid i 2005 og Finn Juhls hus i 2008 har museet fået en stærk arkitektonisk profil. Museet har skiftende særudstillinger og kunst under åben himmel i Kunstpark Ordrupgaard.

Ved siden af galleribygningerne, finder besøgende Finn Juhls hus. Huset, der stod færdigt i 1942, anses i dag som et af de mest vellykkede funktionalistiske enfamilieshuse i Danmark.

Klik nedenfor for at besøge museet.

Finn Juhls indretning var dynamisk, og gennem årene hvor hans portefølje af egne møbler voksede, udskiftede han interiøret i huset. I de første år havde Finn Juhl eksempelvis Windsor stole i spisestuen, men udskiftede senere disse til hans egne Egypterstole. Nogle af møblerne i huset blev også designet specifikt til huset, fx Poetsofaen, der er placeret i stuen, hvor et portræt af Hanne Wilhelm Hansen, af kunstneren Vilhelm Lundstrøm, hænger over.

Udover i Finn Juhls eget hus, kan Finn Juhls møbler ses flere steder på museet. Herunder Pelikanstolen fra 1940, som går i fornem dialog med museets moderne arkitektur. De 15 Pelikanstole som er udstillet på museet, er med inspiration fra Finn Juhls flittige brug af farver, polstret i både varme og kolde farver.

Om Finn Juhl

Finn Juhl drømte oprindeligt om at blive kunsthistoriker, men hans far ville ikke tillade, at han fik en karriere inden for kunstens verden, så Finn Juhl blev i stedet optaget på Det Kongelige Kunstakademi i København som bygningsarkitekt. Her stiftede han bekendtskab med nogle af tidens mest indflydelsesrige funktionalister, heriblandt arkitekt Vilhelm Lauritzen, der ansatte ham på sin tegnestue i 1934.⁠

Hos Vilhelm Lauritzen medvirkede Finn Juhl på store projekter som Radiohuset og Københavns Lufthavn, og arbejdet tog efterhånden så meget tid fra studierne, at han aldrig fik afsluttet sin uddannelse. Trods dette opnåede han stor anerkendelse for sit arbejde – også internationalt, hvor et af hans karrieres absolutte højdepunkter var designet af indretningen til Formynderskabsrådets sal i FN’s hovedkvarter i New York mellem 1951 og 1952. Selv omtalte han sig altid som autodidakt møbeldesigner.⁠

Modsat mange af sine kolleger tegnede Finn Juhl organiske møbler med svungne kurver, og hans ambition var at skabe møbler, der havde bevægelse og liv. Derfor ser mange af hans designs også nærmest ud, som om de er besjælede.⁠

Da Finn Juhl ikke var skolet indenfor møbeldesign, fik han proportionerne til at passe ved at måle sin egen krop og analyserede ud fra den, hvordan de individuelle dele på et møbel skulle holde på, og bære, en menneskekrop.⁠

Shop designs af Finn Juhl